21. lipca 2024 (niedziela)
godz. 18.00

Hommage á Cziffra – Nowa Generacja

Júlia Pusker, skrzypce
Grzegorz Skrobiński, fortepian

Program:

Karol Szymanowski: Mythes Op. 30
Karol Szymanowski 3 Caprices de Paganini, Op. 40
Henryk Wieniawski: Scherzo tarantella, Op. 16
Bela Bartók: Rhapsody No.1
Zoltán Kodály: Adagio
Bela Bartók: Romanian dances Román Népi Táncok
Ferenc Vecsey: Valse Triste
Jenő Hubay: Carmen Fantasy

 

Hommage á Cziffra – Nowa Generacja
Recital skrzypcowo-fortepianowy Júlii Pusker i Grzegorza Skrobińskiego

Od wielu lat trwa współpraca pomiędzy węgierskim Cziffra Festival i jednym z najbardziej prestiżowych tematycznych festiwali muzyki klasycznej w Polsce, dzięki której m.in. spuścizna Chopina spotyka się z dziedzictwem legendarnego György Cziffry.
Emblematycznym przykładem połączenia tradycji muzycznych obu krajów będzie wspólny recital nagrodzonego Talentem Festiwalu Cziffry skrzypka oraz pianisty i adiunkta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Grzegorza Skrobińskiego. Obaj wykonawcy pozwolą publiczności zajrzeć do repertuaru skrzypcowo-fortepianowego przełomu XIX i XX wieku poprzez utwory sześciu kompozytorów. W pierwszej części koncertu prym będzie wiodła muzyka polska: Scherzo tarantella Wieniawskiego oraz kompozycja Szymanowskiego inspirowana Paganinim (op. 40). W dalszej części wieczoru publiczność będzie mogła rozkoszować się programem od Bartóka do Jenő Hubaya: Zasłużenie popularna Rapsodia nr 1 Bartóka, której melodia verbunkos przeradza się w zaciekłe święto, a następnie rearanżacja z tańców rumuńskich. Wersja słynnego Adaggio Kodálya z 1905 roku zostanie tym razem zagrana na skrzypcach, a następnie wirtuozowska kompozycja słynnego skrzypka z początku XX wieku, Ferenca Vecseya. Recital zakończy Fantazja Carmen Jenő Hubaya, ojca założyciela pierwszej węgierskiej szkoły skrzypcowej.

Wydarzenie organizowane wspólnie przez Cziffra Festival i Festiwal Muzyki Polskiej

Dofinansowano ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Gábor Bethlen Fund Management Ltd.

Júlia Pusker

Chwalona przez Strad Magazine za swoją “magiczną prostotę” i opisana jako prawdziwa “arystokratka” skrzypiec przez La Libre, Júlia Pusker zyskała międzynarodowe uznanie dzięki nagrodzonym występom na prestiżowym Konkursie Skrzypcowym Królowej Elżbiety w Brukseli w 2019 roku. Ostatnie wydarzenia obejmują występy koncertowe z Belgijską Orkiestrą Narodową, Budapesztańską Orkiestrą Festiwalową, Filharmonią Brukselską, Orkiestrą Kameralną Franciszka Liszta, Węgierską Orkiestrą Filharmoniczną i London Mozart Players. Júlia została wybrana do programu Rising Stars Europejskiej Organizacji Sal Koncertowych (ECHO) na sezon 2023-24, kiedy to wystąpi z recitalami solowymi w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Europie. Są to między innymi Casa da Música Porto, Concertgebouw Amsterdam, Elbphilharmonie Hamburg, Festspielhaus Baden-Baden, Konzerthaus Dortmund, Konserthuset Stockholm, Philharmonie Cologne, Sage Gateshead, Théâtre des Champs-Elysées Paris, Wiener Konzerthaus i Müpa Budapest. Występowała już z recitalami i brała udział w festiwalach i kursach mistrzowskich w całej Europie, w tym w Besançon Music Festival, IMS Prussia Cove, Holland International Music Sessions, Kronberg Academy i Santander Festival Academy. Jako kameralistka Júlia dzieliła scenę i współpracowała z takimi artystami jak Kristóf Baráti, Frank Braley, Gautier Capuçon, Gary Hoffman, Tommaso Lonquich, Jean-Yves Thibaudet i István Várdai. Oprócz sukcesu w Konkursie Królowej Elżbiety, Pusker była laureatką wielu znaczących nagród, takich jak renomowana nagroda Junior Prima Prize i Cziffra Festival Prize, które honorują najlepszych węgierskich młodych muzyków. Jej najnowsze nagrania obejmują II Koncert skrzypcowy Erica Tanguy’ego z Jyväskylä Sinfonia pod batutą Ville Matvejeffa dla wytwórni Ondine oraz jej solowy album z Zoltánem Fejérvári zatytułowany “Schubert on Violin” dla Hungaroton. Urodzona w rodzinie muzyków na Węgrzech, Júlia rozpoczęła edukację muzyczną w Akademii Liszta w Budapeszcie, a następnie przeniosła się do Anglii, aby studiować u György Pauka w Royal Academy of Music w Londynie, gdzie w 2016 roku uzyskała tytuł magistra muzyki z wyróżnieniem. W latach 2016-2021 była artystką-rezydentką w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, pracując z Augustinem Dumayem. Júlia gra na skrzypcach Matteo Goffriller z 1690 roku, uprzejmie wypożyczonych z kolekcji Michaela Guttmana.

Grzegorz Skrobiński

Pianista kameralista i solista, doktor sztuki na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i adiunkt w Katedrze Kameralistyki For­tepianowej przy UMFC. Absolwent Uniwersytetu w klasie fortepianu prof. Elż­biety Tarnawskiej i w klasie kameralistyki fortepianowej prof. Katarzyny Jankowskiej­-Borzykowskiej. Pracował pod kierunkiem najwybitniejszych pedagogów na świecie, takich jak: Kevin Kenner, Dang Thai Son, John O’Connor, Hiroko Nakamura, Sergei Babayan, Viera Nossina, Viera Gornostajewa, Ewa Pobłocka, Andrzej Tatarski, Kazimierz Michalik, Andrzej Bauer, Iwan Monigetii i Jerzy Marchwiński. Koncertował na większości prestiżowych scen w Polsce, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, siedzibie Sinfonii Varsovii w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie i sali koncertowej Centrum Europejskiego im. Krzysztofa Pen­dereckiego w Lusławicach. Występował w większości krajów europejskich, a także w Azji oraz Afryce. Współpracuje z najwybitniejszymi artystami, takimi jak Konstanty Andrzej Kulka, Bartłomiej Nizioł, Janusz Wawrowski, Agata Szymczewska i Marcin Markowicz. Nagrał pięć płyt: Modern Soul (CD Accord) z Agatą Szymczewską, Different Things (CD Accord) z Marcinem Markowi­czem, Per Musica ad astra (DUX) z Martą Gębską, Halina Krzyżanowska – Chamber Music z Andrzejem Gębskim oraz Nowakowski – Chopin z Warsaw String Ensemble i z Martą Gębską, na której znalazły się takie kompozycje jak Kwintet fortepianowy Es­dur op. 17 czy Duo op. 18 Józefa Nowakowskiego (światowa premiera). Był jurorem na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych i kameralnych. Jest wykładowcą na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych kursach mistrzowskich, m.in. w Książu, Pile, Łańcucie, Kołobrzegu, Zakopanem, Lusławicach, Suwałkach oraz Krynicy Górskiej.




Mity
i Kaprysy według Paganiniego Karola Szymanowskiego powstały prawie w tym samym czasie – w pierwszych latach wielkiej wojny, gdy rozpadał się stary świat, zmuszając artystów do chronienia się „na krańcach sztuki subiektywnej” –  jak to ujęła Stefania Łobaczewska w monografii  kompozytora. Oba utwory nie mają ze sobą wiele  wspólnego, wyjąwszy wyjątkowo staranne podejście  do spraw techniki skrzypcowej, które  zawdzięczają współpracy autora z pierwszymi  wykonawcami: Pawłem Kochańskim i Wiktorem  Goldfeldem. Mity reprezentują tradycyjny idiom liryczny w jego unowocześnionej, „impresjonistycznej” odmianie, podczas gdy Kaprysy  prowokacyjnie łamią oryginalną stylistykę  Paganiniego poprzez dodanie zdystansowanego,  „dekadenckiego” akompaniamentu. W zestawieniu z  tym dość przekornym utworem popularne  Scherzo-Tarantella Henryka Wieniawskiego (1855) jawi się jako utwór o naturalnej inwencji, a przy tym  niezwykle skutecznie wyczerpujący tradycyjne  przesłanki wirtuozostwa. Podobne wrażenie czyni I  Rapsodia skrzypcowa Beli Bartóka, pisana w latach  928-29. Gwarantuje to oparcie partii solowej na  autentycznych melodiach ludowych, opracowanych  przez kompozytora z wielkim wyczuciem niuansów rytmicznych i harmonicznych tudzież z  uwzględnieniem dynamiki ludowego węgierskiego tańca, konsekwentne zdążającego do kulminacji w  zawrotnym tempie i dużej dynamice. Na materii  utworu odcisnęła jednak silne piętno  indywidualność kompozytora – materia utworu jest  niezwykle wyrafinowana, a poszczególne  rozwiązania formalne przemyślane w najdrobniejszych szczegółach. Wcześniejsze od  Rapsodii Tańce rumuńskie  artóka (1915), są bliższe  romantycznym wzorcom stylizacji – ludowy oryginał  podany został w postać niemal „nagiej”, w  dyskretnej oprawie harmonicznej. Autorem  aranżacji skrzypcowej dzieła, polegającej na  odmiennym uszeregowaniu odcinków wybranych  tańców cyklu oraz uzgodnienia kształtu melodii z  wymogami techniki skrzypcowej jest Zoltán Szèkely.

Zoltán Kodály, rówieśnik i konkurent Bartóka, był  także zainteresowany wykorzystywaniem materiału  folklorystycznego. Jednak jego popularne Adagio na  skrzypce i fortepian (1905) nie wykazuje śladów  inspiracji muzyką ludową. To miniatura utrzymana  w czystym stylu późnoromantycznym, szlachetna w  rysunku fraz i nasycona komunikatywną ekspresją. 

Idiom późnoromantyczny reprezentują również   dwie miniatury skomponowane przez sławnych węgierskich skrzypków: Ferenca Vecseya (Valse  triste) i Jenő Hubaya (Carmen Fantaisie brillante op.  3). Pierwsza z nich należy do nurtu muzyki  salonowej, natomiast Fantaisie Hubaya,  wykorzystująca najbardziej znane tematy z opery  Bizeta, to „rasowa” muzyka koncertowa. Czynnik  kantylenowy góruje w niej zrazu nad popisowością,  ta ostatnia dochodzi jednak do głosu w toku  rozwoju formy. W finale efektownych skrzypcowych ewolucji słucha się doprawdy z zapartym tchem. 


Magdalena Dziadek

Koncert zorganizowany we współpracy z Cziffra Festival

Mecenasi i Partnerzy